Electric drive systems

The hardware-in-the-loop simulation (HIL) method mainly used in the automotive or aviation industry refers to the coupling of real components (e.g. a control unit) with virtual components (e.g. dynamic vehicle model). The real components are coupled to the simulated component by only providing information about input and output variables, e.g. energy, material and information flows are exchanged. The actually occurring energy and material flows are only measured for this purpose, but are otherwise fed into or taken from the local infrastructure (e.g. electronic loads or heat or material sinks). The prerequisite is that both the simulation of the virtual components and the bidirectional exchange of information with the real components take place in real time.

We use the HIL approach to couple real components of an energy supply system (energy converter and storage) in combination with virtually integrated specific user profiles and energy management strategies. Thus, e.g. extend an existing real heat generator with thermal storage by a virtually integrated solar thermal system, which provides a seasonal fluctuating thermal output. In this way, statements about the overall efficiency or the savings potential can be predicted in the early phases of development without having carried out field tests. The main advantage of the HIL approach is modularity, expandability and virtual scalability. This approach thus enables the holistic investigation of energy supply systems by simulation taking into account real integrated components.

Dazu passend:

Rasche, Rainer

Forschungstätigkeit / Research:

Informationen folgen. / Further information will be published soon.

Berufstätigkeit / Employment:

Informationen folgen. / Further information will be published soon.

Akademische Ausbildung / Academic education:

Informationen folgen. / Further information will be published soon.

Verbands- und Gremientätigkeit / Activities in associations and committees:

Informationen folgen. / Further information will be published soon.

Mambetow, Artur

Forschungstätigkeit / Research activities:

Artur Mambetow untersucht Netzimpedanzen im Hinblick auf ihre Wirkung und fertigt Modelle bzw. simuliert diese für leistungselektronische Schaltungen.

Artur Mambetow examines network impedances with regard to their effect and produces models or simulates them for power electronic circuits.

Berufstätigkeit / Employment:

Bereits nach Abschluss des Bachelor-Studiums stieg Mambetow im Jahr 2013 als wissenschaftlicher Mitarbeiter in der Arbeitsgruppe Leistungselektronik und elektrische Antriebe an der Technischen Hochschule Ostwestfalen-Lippe (TH OWL) ein.

After completing his bachelor's degree, Mambetow joined the power electronics and electrical drives working group at the OWL University of Applied Sciences and Arts (TH OWL) in 2013 as a research assistant.

Akademische Ausbildung / Academic education:

Nach Abschluss seines Bachelor-Studiums der Elektrotechnik/ Automatisierungstechnik (Abschluss 2012), absolvierte Mambetow ein Master-Studium der Mechatronische Systeme (Abschluss 2016). Beide Studienausbildungen erhielt er an der damaligen TH OWL.

After completing his bachelor's degree in electrical engineering / automation technology (degree in 2012), Mambetow completed a master's degree in mechatronic systems (degree in 2016), both at the TH OWL.

Jerwan, Benjamin

Forschungstätigkeit / Research activities:

Weitere Informationen folgen.

Further information will be published soon.

Berufstätigkeit / Employment:

Während seines Bachelor-Studiums war Jerwan als wissenschaftlicher Mitarbeiter im Institut für Mikrosensorik & Fahrzeugelektronik (IfM&FE) an der Fachhochschule Dortmund beschäftigt. Nach Abschluss seines Master-Studiums wechselte er im Jahr 2015 als wissenschaftlicher Mitarbeiter in die Arbeitsgruppe Leistungselektronik und Elektrische Antriebe an der Technischen Hochschule Ostwestfalen-Lippe.

During his bachelor's degree, Jerwan worked as a research assistant at the Institute for Microsensorics & Vehicle Electronics (IfM & FE) at the Dortmund University of Applied Sciences. After completing his master's degree in 2015, he joined the power electronics and electrical drives working group at the OWL University of Applied Sciences and Arts as a research assistant.

Akademische Ausbildung / Academic education:

Jerwan absolvierte ein Bachelor-Studuim der Fahrzeugelektronik (Abschluss 2012) sowie ein Master-Studium der Informations- und Elektrotechnik (Abschluss 2015) an der Fachhochschule Dortmund.

Jerwan completed a bachelor's degree in vehicle electronics (graduation in 2012) and a master's degree in information and electrical engineering (graduation in 2015) at Dortmund University of Applied Sciences.

Grigorev, Viktor

Forschungstätigkeit / Research activities:

Viktor Grigorev beschäftigt sich mit geregelten Antriebssystemen. Der Fokus liegt dabei auf der Optimierung des Wirkungsgrades durch den Einsatz von modernen Leistungshalbleitern.

Viktor Grigorev deals with regulated drive systems. The focus is on optimizing efficiency through the use of modern power semiconductors.

Berufstätigkeit / Employment:

Während des Bachelor-Studium war Grigorev als wissenschaftliche Hilfskraft in der Arbeitsgruppe Leistungselektronik und elektrische Antriebe an der Technischen Hochschule Ostwestfalen-Lippe (TH OWL) angestellt. Seit 2018 ist er in dieser als wissenschaftlicher Mitarbeiter beschäftigt.

During her bachelor's degree, Grigorev was employed as a research assistant in the power electronics and electric drives working group at the OWL University of Applied Sciences and Arts (TH OWL). Since 2018 he has been employed as a research assistant in this.
 
Akademische Ausbildung / Academic education:

Grigorev absolvierte ein Bachelor-Studium der Mechatronik an der TH OWL, welches er im Jahr 2018 erfolgreich abschloss.

Grigorev completed a bachelor's degree in mechatronics at the TH OWL, which he successfully completed in 2018.

Austermann, Johann

Forschungstätigkeit / Research activities:

Dr. Johann Austermann forscht im Bereich der elektrischen Antriebstechnik. Im Detail untersucht er das Betriebsverhalten von DC-gekoppelten Antriebswechselrichtern. Er hat auf dem Gebiet der Netzrückspeisung von Bremsenergie promoviert. Weiterhin beschäftigt er sich mit Wide-Bandgap-Halbleitern und der EMV von Leistungselektronischen Schaltungen.

Dr. Johann Austermann conducts research in the field of electrical drive technology. He examines the operating behavior of DC-coupled drive inverters in detail. He received his doctorate in the field of regenerative braking energy. He also deals with wide-bandgap semiconductors and the EMC of power electronics circuits.

Berufstätigkeit / Employment:

Nach Beendigung seines Master-Studiums war Austermann für ein Jahr als wissenschaftlicher Mitarbeiter in der Arbeitsgruppe Thermodynamik und Energietechnik der Technischen Hochschule Ostwestfalen-Lippe (TH OWL) beschäftigt. Zeitgleich hatte er einen Lehrauftrag für Mathematik an der TH OWL inne. Im Jahr 2010 wechselte Austermann als wissenschaftilcher Mitarbeiter in die Arbeitsgruppe Leistungselektronik und elektrische Antriebe. Nach Beendigung seiner Promotion leitet Austermann das Arbeitspaket „Geräteentwicklung“ des Verbundforschungsprojektes „DC-INDUSTRIE“.

After completing his master's degree, Austermann worked for one year as a research assistant in the thermodynamics and energy technology working group at the OWL University of Applied Sciences and Arts (TH OWL). At the same time he was teaching mathematics at the TH OWL. In 2010, Austermann joined the power electronics and electric drives working group as a research assistant. After completing his doctorate, Austermann heads the "Device Development" work package of the "DC-INDUSTRIE" collaborative research project.

Akademische Ausbildung / Academic education:

Nach Beendigung seines Diplom-Studiums der Mechatronik, Fachrichtung "Elektrische Systeme" im Jahr 2007, absolvierte er ein Master-Astudium der Mechatronischen Systeme an der TH OWL, dieses schloss er im Jahr 2009 ab. Im Jahr 2018 wurde Austermann zum "Dr.-Ing." promoviert.

After completing his diploma in mechatronics, specializing in "electrical systems" in 2007, he completed a master's degree in mechatronic systems at the TH OWL, which he completed in 2009. In 2018 Austermann became "Dr.-Ing." PhD.

Schulte, Thomas

Forschungstätigkeit / Research activity:

Professor Thomas Schulte forscht primär zu  dem Thema Echtzeit- und Hardware-in-the-Loop-Simulation von Energiesystemen und Komponenten. Seit 2017 leitet er das Institut Future Energy.

Professor Thomas Schulte primarily conducts research on real-time and hardware-in-the-loop simulation of energy systems and components. He is the director of the Future Energy Institute since 2017.

Berufstätigkeit / Employment:

Nach Abschluss seiner Promotion war Schulte bei der dSPACE GmbH als Senior-Applikationsingenieur und Teamleiter für die Entwicklung von Hard-, Software und Simulationsmodellen sowie die Projektdurchführung für die HIL-Simulation elektrischer Antriebe und Leistungselektronik zuständig. Seit 2010 leitet er das Fachgebiet Regelungstechnik und Simulation (ehem. Simulation technischer Systeme) im Fachbereich Elektrotechnik und Technische Informatik der Technischen Hochschule Ostwestfalen-Lippe.

After completing his doctorate, Schulte was responsible at dSPACE GmbH as a senior application engineer and team leader for the development of hardware, software and simulation models as well as project implementation for the HIL simulation of electrical drives and power electronics. Since 2010, he manages the control engineering and simulation department (formerly simulation of technical systems) in the electrical engineering and computer engineering department of the OWL University of Applied Sciences and Arts.

Akademische Ausbildung / Academic education:

Schulte hat an der Universität Paderborn Elektrotechnik studiert und wurde 2004 im Fachbereich Elektrotechnik für seine Arbeit „Stromrichter und Regelungskonzepte für Ultraschall-Wanderwellenmotoren“ mit Auszeichnung promoviert.

Schulte studied electrical engineering at the University of Paderborn and received his doctorate with distinction in 2004 in the electrical engineering department for his work "Power converters and control concepts for ultrasonic traveling wave motors".

Verbands- und Gremientätigkeit / Activities in associations and committees:

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