E-Fertigung_Bestückungsautomat_HSOWL-ife_Foto: Dirk Schelpmeier
Holger Borcherding
Prof. Dr.-Ing.

Holger Borcherding

Leistungselektronik und Elektrische Antriebe / Power electronics and electric drives

Vorstandsmitglied / Board Member

Forschungstätigkeit / Research activities:

Holger Borcherding ist Professor für Leistungselektronik, elektrische Antriebstechnik und EMV an der Technischen Hochschule Ostwestfalen-Lippe. Er ist Vorstandsmitglied des Instituts für Energieforschung und der Open Direct Current Alliance (ODCA). Seine Arbeitsgruppe Leistungselektronik und elektrische Antriebstechnik erforscht intelligente Energiesysteme und effiziente Energienutzung, insbesondere in industriellen Einsatzgebieten. Borcherding ist wissenschaftlicher Leiter und einer der Initiatoren der DC-INDUSTRIE Projekte. Er ist mehrfach ausgezeichnet für seine wissenschaftlichen Transferleistungen in die Anwendung.

Aktuelles Tätigkeitsfeld/Forschungsaktivitäten 
•    Industrielle DC-Netze (DC-INDUSTRIE)
•    Anwendungsfelder von Gleichstromnetzen
•    Anwendungsfelder schnellschaltender Leistungshalbleiter 
•    Entwicklung von hochintegrierten Umrichtern der Elektromobilität und Automation
•    Ultraschnelle Prototypenfertigung von Elektronik
•    EMV von Leistungselektronik
•    3D-Elektronik

Sonstige berufliche Tätigkeiten
•    2011-2024 Fachlicher Leiter Innovation, Lenze SE, Aerzen
•    2013-2020 Mitglied des Beirats im Mechatronik-Zentrum Hannover (MZH) der Leibniz Universität Hannover
•    Seit 2014 Mitglied des Beirats der Deutschen Unternehmensinitiative Energieeffizienz (DENEFF)
•    2011-2018 Mitglied der AG1 „Antriebstechnologie und Fahrzeugintegration“ der Nationalen Plattform Elektromobilität (NPE)
•    Seit 2017 Vorstandsmitglied des Instituts für Energieforschung der TH-OWL
•    Seit 2022 Vorstandsmitglied der Open Direct Current Alliance
•    Seit 2024 Vorstandsmitglied der Forschungsgemeinschaft Elektrotechnik e.V. im ZVEI

Holger Borcherding is Professor of Power Electronics, Electrical Drive Technology and EMC at the Ostwestfalen-Lippe University of Applied Sciences. He is a board member of the Institute for Energy Research and the Open Direct Current Alliance (ODCA). His Power Electronics and Electrical Drive Technology working group researches intelligent energy systems and efficient energy use, particularly in industrial applications. Borcherding is scientific director and one of the initiators of the DC-INDUSTRIE projects. He has received several awards for his scientific transfer achievements in application

Current field of activity/research activities: 
•    Industrial DC grids (DC-INDUSTRY)
•    Fields of application of direct current networks
•    Fields of application of fast switching power semiconductors 
•    Development of highly integrated converters for electromobility and automation
•    Ultra-fast prototype production of electronics
•    EMC of power electronics

Other professional activities:
•    2011-2024 Head of Innovation, Lenze SE, Aerzen
•    2013-2020 Member of the Advisory Board of the Mechatronics Center Hannover (MZH) at Leibniz University Hannover
•    Since 2014 Member of the Advisory Board of the German Business Initiative for Energy Efficiency (DENEFF)
•    2011-2018 Member of WG1 "Drive Technology and Vehicle Integration" of the National Platform for Electromobility (NPE)
•    Board member of the Institute for Energy Research at TH-OWL since 2017
•    Board member of the Open Direct Current Alliance since 2022
•    Since 2024 Board member of the Research Association for Electrical Engineering in the ZVEI

Berufstätigkeit / Employment:

Nach Beendigung seines Studiums war Borcherding bis 1996 als wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Leistungselektronika an der Universität Hannover beschäftigt. Bis 2000 war er anschließend als Entwicklungsingenieur tätig, bevor er seine Tätigkeit als Entwicklungsleiter Servoregler bei Lenze Drive Systems GmbH aufnahm. im Jahr 2003 wurde er zum Professor für Leistungselektronik, elektrische Antriebstechnik und EMV an die TH OWL berufen.

After completing his studies, Borcherding worked as a research assistant at the Institute for Power Electronics at the University of Hanover until 1996. He then worked as a development engineer until 2000, before starting as development manager for servo drives at Lenze Drive Systems GmbH. in 2003 he was appointed professor for power electronics, electrical drive technology and EMC at the TH OWL.

Preise und Auszeichnungen / Prizes and awards

•    Forschungspreis der Technischen Hochschule Ostwestfalen-Lippe 2013
•    Transferpreis OWL 2014 der IHK Lippe zu Detmold und der IHK Bielefeld
•    IEEE ICDCM Best Paper Award 2019: Puls, S. Austermann, J. Borcherding, H.: Lifetime Calculation for Capacitors in Industrial Micro DC grids, 3rd IEEE International Conference on DC Microgrids (ICDCM 2019), Matsue, Japan
•    Transferpreis der Technischen Hochschule Ostwestfalen-Lippe 2024

•    Research prize of the Ostwestfalen-Lippe University of Applied Sciences 2013
•    Transfer Prize OWL 2014 of the IHK Lippe zu Detmold and the IHK Bielefeld
•    IEEE ICDCM Best Paper Award 2019: Puls, S. Austermann, J. Borcherding, H.: Lifetime Calculation for Capacitors in Industrial Micro DC grids, 3rd IEEE International Conference on DC Microgrids (ICDCM 2019), Matsue, Japan
•    Transfer Prize of the Ostwestfalen-Lippe University of Applied Sciences 2024

Akademische Ausbildung / Academic education:

Borcherding studierte in der Zeit von 1985 bis 1991 Elektrotechnik an der Universität Hannover und promovierte dort 1999 mit dem Thema "Eigenschaften von Netzpulsstromrichtern mit eingeprägter Gleichspannung".

Borcherding studied electrical engineering at the University of Hanover from 1985 to 1991 and received his doctorate there in 1999 with the topic "Properties of line pulse converters with impressed DC voltage".

Verbands- und Gremientätigkeit / Activities in associations and committees:

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Projekte

Duration
-
iFE: EMC-optimal input and output filters using 3D simulation The IDEALER project uses results from the preliminary...
Head
Duration
-
Electromobility is an important building block for reducing CO2 and achieving climate targets. A prerequisite for...
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Participants
Duration
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MonoCabs - Small shuttles using the two rails of reactivated railroad lines in both directions. On demand, they run...
Head
Participants
Duration
-
The aim of the project is to investigate the possible replacement of classic 50 Hz transformers by power electronic...
Head

Publications

2021
Today DC offers far-reaching advantages over AC. Therefore, many devices have been equipped with an internal DC...
    Authors
  • Puls, S.
  • Warkentin, S.
  • Austermann, J.
  • Borcherding, H.
Konferenz: PCIM Europe digital days 2021; International Exhibition and Conference for Power Electronics, Intelligent Motion, Renewable Energy and Energy Management Konferenzort...

Promotionen

Durch steigende Anforderungen bezüglich der Wirkungsgrade von Antriebskomponenten gewinnt die Nutzung von...
Supervisor
Supervisor
  • Prof.'in Regine Mallwitz, TU Braunschweig
In the foreseeable future limit values for conducted emissions of Active Front Ends in the frequency range of 2 kHz...
PhD
Platzhalter Mann_Quelle: shutterstock_518740741_Grey-photo-placeholder_male
Supervisor
Supervisor
  • Prof. Dr.-Ing. Heyno Garbe, Leibniz Universität Hannover
n.n.
PhD
Platzhalter Mann_Quelle: shutterstock_518740741_Grey-photo-placeholder_male
Supervisor
Supervisor
  • Prof. Dr.-Ing. Jürgen Wilde, Universität Freiburg
  • Prof. Dr.-Ing. Andreas Lindemann, Otto-von-Goericke-Universität Magdeburg
Doctoral project in the project "Innovation Lenze". Abstract folllows.
PhD
Profilbild Matthias Theßeling_Quelle: Matthias Theßeling
Supervisor
Supervisor
  • n.n.

Patente

Patent No.
EP000001363387B1
Publication (year)
2013
Such a circuit arrangement has a mains-operated rectifier bridge which supplies the DC voltage intermediate circuit...
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Patent No.
WO2013020544A1
Publication (year)
2013
The invention relates to a method for operating an electric motor in a generator mode, said electric motor being...
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Patent No.
EP000001450460A3
Publication (year)
2003
A temperature monitoring method in which by means of temperature sensors arranged on the electric motor, a...
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